Creatieve verwerkingsopdracht
Lopen voor je leven - Els Beerten

Korte samenvatting van het boek:
Het boek Lopen voor je leven van Els
Beerten gaat over de jonge Noor. Zij is een pittige jongedame die beslist om de
marathon van Berchem te lopen. Het is het eerste jaar (1977) dat vrouwen mogen
meelopen in een marathon. Ze loopt voor Rosie, haar beste vriendin en diens
broer Mattia. En ze loopt voor Linda, haar andere vriendin. Die laatste zal
haar niet aan de finish opwachten. Linda is gestorven tijdens een tragisch
ongeluk. Want dat was het ook, ongeacht wat de mensen van het dorp fluisterden.
Linda, die altijd het buitenbeentje was van de meidengroep, had Noor en Rosie
zover gekregen om een wurgspelletje te doen. De zussen van Linda hadden dit
namelijk opgehemeld bij Linda en lieve Linda geloofde hen. Linda raakte
bewusteloos in de armen van Noor. Het ontbrak Noor aan kracht om Linda recht te
kunnen houden en kon niet anders dan Linda laten vallen, daarbij raakte haar
hoofd een steen en was lieve Linda op slag dood. Daarom loopt Noor de marathon,
om te kunnen verwerken, om te kunnen begrijpen, misschien zelfs om te kunnen
vluchten.
Creatieve opdracht C2 (min. 6 tracks die bij het thema passen)
1 SAFI - LAAT LOPEN
STROFE
Ik verkort m'n levensduur met de dag,
moet de bullshit vermijden man, of ik zak in.
Haat vaak de huid waar ik inzit
al is het een tijdelijke verpakking.
Zien wat ik heb is een guilttrip
Ik wil niks dan gelukkig zijn maar ik kies niet ...
hoe ik me voel.
't Gevoel van dat
is 't niet... Ah!
Wat vind ik leven raar
Wat vind ik het leven raar,
hoe meer ik
ervaar
hoe meer ik
evenaar.
Des te meer verhaal,
maar geen voldaan gevoel,
geen voldaan gevoel.
De televisie
maakt me depressief,
ik deel een visie die ze me niet laten zien,
en terwijl de aarde doordraait,
doen wij hetzelfde gewoon na.
We draaien door, we draaien door
We draaien door, we draaien door
Eeeh
REFREIN
Ik zet gewoon de kraan open
en laat lopen,
laat lopen.
Ik zet gewoon de kraan open
en laat lopen,
laat lopen.
STROFE
Ik zie in m'n moeder's ogen gemis.
Ze laat het niet zien, maar ik zie het.
Ik mis 'm ook Mama.
Papa, soms maak ik u verdrietig.
Ik lijk teveel op u, dat botst,
vuur tegen vuur en zo blussen we niks.
Maar ik besef alles dat ge voor me doet
En dat is dat ge alles voor me doet.
'k Zou het niet redden anders.
Ik vraag me af of ik ben veranderd.
Zoveel gewicht dat ik draag op m'n schouders,
zoveel trofeeën die ik graag op m'n schouw wil.
Maar 't gaat niet over overnemen,
't gaat over nemen en over geven.
Ik zit met zoveel in m'n maag, ik moet overgeven.
Overgeven aan het citaat 'het is wat het is' en gewoon leven.
Alsof ik morgen niet meer wakker word!
Alsof ik morgen niet meer wakker word!
REFREIN
Ik zet gewoon de kraan open,
en laat lopen,
laat lopen.
Ik zet gewoon de kraan open,
en laat lopen,
laat lopen.
Bovenstaand nummer past bij de persoon die Noor is geworden na het accident. Ze wil meer, ze wil voldoening in haar leven. Maar weinig dingen dagen haar uit. Het enige wat ze denkt goed te kunnen en wil is lopen.
Zien wat ik heb is een guilttrip
Ik wil niks dan gelukkig zijn maar ik kies niet ...
hoe ik me voel.'
t Gevoel van dat is 't niet... Ah!
Wat vind ik leven raar
Wat vind ik het leven raar,
hoe meer ik ervaar
hoe meer ik evenaar.
Des te meer verhaal,
maar geen voldaan gevoel,
geen voldaan gevoel.
Ze voelt zich schuldig om wat er met Linda is gebeurd, ze voelt zich schuldig omdat zij wel achttien jaar is geworden en Linda niet. Linda blijft voor altijd een meisje. Bovenstaand stukje uit de liedjestekst toont perfect aan hoe ze wel dankbaar wil zijn voor de kansen die ze krijgt, de steun bij de vele trainingen, een trainer die haar pusht het beste van zichzelf te geven en ouders die haar bijstaan. Ze is de fluisterende blikken meer dan beu en wil meer uit het leven halen, uit zichzelf. De wereld van 1977 staat haar niet aan. Ze wil zich als vrouw bewijzen. Ze wil tonen dat ze als jonge vrouw wél een marathon kan lopen en dat niemand haar moeten zeggen wat ze wel en niet kan. Die 'clash' tussen Noor en de wereld zie je mooi in onderstaand fragment uit het liedje.
Ik vraag me af of ik ben veranderd.
Zoveel gewicht dat ik draag op m'n schouders,
zoveel trofeeën die ik graag op m'n schouw wil.
Maar 't gaat niet over overnemen,
't gaat over nemen en over geven.
Ik zit met zoveel in m'n maag, ik moet overgeven.
Overgeven aan het citaat 'het is wat het is' en gewoon leven.
2 Maan - Ze huilt maar ze lacht
Ze zit hier alleen in de trein
En ze duikt in haar jas
Ze kijkt uit het raam
En ze vraagt zich af
Hoe zou het voelen jezelf te zijn
Want soms doet het pijn
maar ze huilt maar ze lacht
ze huilt maar ze lacht
Ze loopt door een wereld niet aardig voelt
Onbedoeld zegt ze dingen die iedereen altjid
zegt
Want nooit gaat het slecht
Altijd oke en ze lult met ze mee
En ze lacht
Ze huilt maar ze lacht
En nu, ze laat het los
En nu, ze laat het los
Ze voelt zich alleen als ze loopt in de stad
En ze kijkt in het raam ziet een ander d'r
staan
En ze weet wie het is
maar ze wil haar niet zijn
En ze gaat door met de schijn
En ze lacht
Ze huilt maar ze lacht
Want als ze morgen besluit niet te schuilen
Haar betere ik voor haar ware gezicht te
ruilen
Zullen de vrienden die zij wil vertrouwen
Nog steeds van haar houden
Als ze huilt
Als ze huilt en niet lacht
En nu, ze laat het los
En nu, ze laat het los
Ze laat het los
Ze laat het los
Ooh Ze laat het los
Ik zit hier alleen in de trein
En ik duik in mijn jas
En kijk uit het raam en ik vraag me af
Hoe zou het voelen mezelf te zijn
Want soms doet het pijn als ik huil
Maar ik lach
Bovenstaand nummer van Maan weerspiegelt hoe Noor zich voelt in haar dorp. Ze weet dat mensen kijken en fluisteren. Het doet haar iets, maar ze laat het niet merken. Ze houdt haar masker op, voor haar vrienden, haar ouders en voor zichzelf. Ze heeft schrik, de angst slaat haar om het lijf als ze nog maar denkt aan uitspreken wat er in haar omgaat. Kan ze de woorden überhaupt over haar lippen krijgen? Het was een ongeluk, een stom ongeluk maar toch voelt ze zich een moordenaar. Noor worstelt met die vraag, is het dat wat mensen zien als ze naar haar kijken?
Ze voelt zich alleen als ze loopt in de stad
En ze kijkt in het raam ziet een ander d'r staan
En ze weet wie het is
maar ze wil haar niet zijn
En ze gaat door met de schijn
En ze lacht
Ze huilt maar ze lacht
Want als ze morgen besluit niet te schuilen
Haar betere ik voor haar ware gezicht te ruilen
Zullen de vrienden die zij wil vertrouwen
Nog steeds van haar houden
Zullen de mensen haar nog aanvaarden als ze zegt dat ze iemand vermoord heeft? Want hoewel het een ongeluk was, zij was degene die niet sterk genoeg was om Linda te dragen, zij heeft Linda laten vallen en daardoor is ze dood. Als ze dat alles deelt, zou Mattia nog van haar houden? Wanneer ze naar zichzelf kijkt ziet ze enkel de persoon die Linda heeft laten vallen. Die schuld en die nood aan (h)erkenning zie je mooi naar voor komen in het lied van Maan.
3 Stef Bos - Vrouwen aan de macht
STROFE
Ik heb vannacht een droom gehad.
Ik heb weer iets geleerd
Ik zag de wereld op z'n kop,
en alles omgekeerd.
De avond was de ochtend,
ik werd wakker in de nacht,
en alle dingen dansten voor m'n ogen
en ik zag
REFREIN
De wissel van de wacht,
vrouwen aan de macht.
De wissel van de wacht
vrouwen aan de macht.
STROFE
De regering was gevallen,
voor de wet van vrouw'lijk schoon.
De generaal bracht alleen nog maar
de kinderen naar school.
Geen vrouw achter de schermen meer,
geen man als marionet.
De koningin had met gevoel,
de koning mat gezet.
Het was mooier dan ik dacht,
wat ik zag vannacht.
REFREIN
De wissel van de wacht,
vrouwen aan de macht
STROFE
Nee vrouwen zijn geen engelen,
dat hoor je niet van mij.
Maar alles moet veranderen
en het wordt langzaam tijd...
Voor een...
REFREIN
Wissel van de macht,
vrouwen aan de macht.
Dat is wat ik zag
in een droom vannacht.
Ik zag de vrouwen aan de macht.
STROFE
En wat een mooie toekomst!
Vrouwen aan de macht.
Ze nemen ons uit eten
En ze betalen het gelag.
Wij luisteren en lachen,
zij doen voor ons hun best.
En ze maken carrière
en ze sterven van de stress.
Het is mooier dan ik dacht
Wat ik zag vannacht
De wissel van de wacht
Vrouwen aan de macht
Het boek begint met Noor die zich inschrijft voor de marathon. Maar ze stuit op veel weerwoord en kritiek van de jury. Zij zijn van mening dat vrouwen geen marathon kunnen lopen, dat is te gevaarlijk. Vrouwen kunnen nooit wedijveren met de mannen in een marathonwedstrijd. Mannen zijn sterker, sneller en meer gespierd, een slanke vrouw kan toch nooit een betere prestatie afleveren dan een man. Dat is de wereld waarin Noor leeft, 1977. Het jaar waar vrouwen voor het eerst mee 'mochten' lopen in een loopwedstrijd.
De regering was gevallen,
voor de wet van vrouw'lijk schoon.
De generaal bracht alleen nog maar
de kinderen naar school.
Geen vrouw achter de schermen meer,
geen man als marionet.
De koningin had met gevoel,
de koning mat gezet.
Het was mooier dan ik dacht,
wat ik zag vannacht.
Noor is gedreven, ze wil lopen niet enkel voor zichzelf maar voor Rosie, Mattia en Linda. Niemand, zelfs niet die drie mannen die haar uitlachten bij haar inschrijving, gaan daar ook maar iets aan veranderen. Noor gaat lopen. Ze loopt 42 kilometer met veel moeite, maar haar doorzettingsvermogen sleept haar verder. Meter voor meter, komt ze dichter bij haar doel. Zeg nog eens dat een vrouw niet in een loopwedstrijd hoort. Het nummer van Stef Bos 'Vrouwen aan de macht' vond ik hier zeer toepasselijk.
4 Eminem - Till I collapse
STROFE
'Til I collapse I'm spilling these raps long as
you feel 'em,
'til the day that I drop, you'll never say that I'm not killing 'em.
'Cause when I am not then I'm a stop pinning them
and I am not hip-hop and I'm just not Eminem.
Subliminal thoughts when I'm stop sending them.
Women are caught in webs spin and hock venom,
adrenaline shots of penicillin could not get the illin' to stop,
amoxicillin is just not real enough.
The criminal cop killing hip-hop filling a
minimal swap to cop millions of Pac listeners.
You're coming with me, feel it or not,
you're gonna fear it like I showed you the spirit of god lives in us.
You hear it a lot, lyrics that shock, is it a miracle
Or am I just a product of pop fizzing up
For shizzle my whizzle this is the plot listen up,
You Bizzles forgot Slizzle does not give a fuck.
REFREIN
'Til the roof comes off, till the lights go out,
'til my legs give out, can't shut my mouth.
'Til the smoke clears out and my high perhaps.
I'm a rip this shit, till my bone collapse.
'Til the roof comes off, till the lights go out,
'til my legs give out, can't shut my mouth.
'Til the smoke clears out and my high perhaps.
I'm a rip this shit till my bone collapse.
STROFE
Music is like magic, there's a certain feeling
you get
when you're real and you spit and people are feeling your shit.
This is your moment and every single minute you
spittin',
trying to hold onto it 'cause you may never get it again.
So while you're in it try to get as much shit as
you can.
And when your run is over just admit when it's at
its end.
'Cause I'm at the end of my wits with half the shit that gets in,
I got a list, here's the order of my list that it's in;
It goes, Reggie, Jay-Z, Tupac and Biggie,
Andre from Outkast, Jada, Kurupt, Nas and then me.
But in this industry I'm the cause of a lot of
envy.
So when I'm not put on this list, the shit does not offend me.
That's why you see me walk around like nothing's bothering me,
even though half you people got a fuckin' problem with me.
You hate it but you know respect you've got to give me.
The press's wet dream like Bobby and Whitney, Nate hit me.
REFREIN
'Til the roof comes off, till the lights go out,
'til my legs give out, can't shut my mouth.
'Til the smoke clears out and my high perhaps.
I'm a rip this shit till my bone collapse.
'Til the roof comes off, till the lights go out,
'til my legs give out, can't shut my mouth.
'Til the smoke clears out and my high perhaps.
I'm a rip this shit till my bone collapse.
STROFE
Soon as a verse starts I eat at an MC's heart.
What is he thinking? Enough to not go against me, smart!
And its absurd how people hang on every word,
I'll probably never get the props I feel I ever deserve
but I'll never be served my spot is forever reserved.
If I ever leave earth that would be the death of
me first.
'Cause in my heart of hearts I know nothing could
ever be worse.
That's why I'm clever when I put together every
verse,
my thoughts are sporadic, I act like I'm an addict,
I rap like I'm addicted to smack like I'm Kim Mathers.
But I don't want to go forth and back in constant
battles.
The fact is I would rather sit back and bomb some
rappers',
so this is like a full blown attack I'm launching at 'em.
The track is on some battling raps who want some static,
'cause I don't really think that the fact that I'm Slim matters.
A plaque of platinum status is whack if I'm not the baddest.
REFREIN
'Til the roof comes off, till the lights go out,
'til my legs give out, can't shut my mouth.
'Til the smoke clears out and my high perhaps.
I'm a rip this shit till my bone collapse.
'Til the roof comes off, till the lights go out,
'til my legs give out, can't shut my mouth.
'Til the smoke clears out and my high perhaps.
I'm a rip this shit till my bone collapse.
Until the roof (Until the roof),
the roof comes off (The roof comes off),
until my legs (Until my legs)
give out from underneath me (Underneath me, I),
I will not fall
I will stand tall.
Feels like no one can beat me!
Het boek start bij de inschrijving van Noor en eindigt met de finishlijn van de marathonwedstrijd. Gedurende de hele wedstrijd heeft ze flashbacks die meer vertellen over Noor en haar drijfveren. Tijdens de hele wedstrijd, zelfs in de flashbacks, merk je dat het doorzettingsvermogen van Noor nooit afzwakt. Het liedje hierboven 'Till I collapse' van Eminem gaat over nooit opgeven. Noor blijft de hele wedstrijd zichzelf motiveren, blijft doorbijten en haalt de ene kilometer na de andere. Het refrein van 'Till I collapse' spreekt over het blijven 'doorgaan' tot je benen je niet meer kunnen dragen, tot je (loop)roes is uitgewerkt, tot je lichaam opgeeft.
'Til the roof
comes off, till the lights go out,
'til my legs give out, can't shut my mouth.
'Til the smoke
clears out and my high perhaps.
I'm a rip this
shit till my bone collapse.
'Til the roof
comes off, till the lights go out,
'til my legs give out, can't shut my mouth.
'Til the smoke
clears out and my high perhaps.
I'm a rip this
shit till my bone collapse.
De
vraag of Noor het einde van de wedstrijd haalt of zelfs wint, laat ik
onbeantwoord. Dat is aan een lezer om zelf uit te vinden.
5 The cure - Forest
Come closer and see
See into the trees
Find the girl
If you can
Come closer and see
See into the dark
Just follow your eyes
Just follow your eyes
I hear her voice
Calling my name
The sound is deep
In the dark
I hear her voice
And start to run
Into the trees
Into the trees
Into the trees
Suddenly I stop
But I know it's too late
I'm lost...
Dit nummer van The cure past volgens mij perfect bij de scéne van het accident. De drie vriendinnen, Linda, Rosie en Noor zijn in het bos. Rosie en Noor waren aan het zoenen, toen Linda hun betrapt heeft. In de ruil voor haar stilzwijgen wil Linda een spel spelen. Het spel is niet zonder gevaar, maar de risico's zijn niet zo erg zegt Linda. Haar zussen spelen dat spel zo vaak. Noor en Rosie gaan akkoord. Terwijl Rosie de keel van Linda dichtknijpt, houdt Noor haar vast tot ze flauw valt. Dat is immer de hele bedoeling van het spel, flauwvallen, niet zomaar slapen, nee echt weg van de wereld zijn. Noor is maar een tenger meisje en kan volslanke Linda niet vasthouden, hierdoor valt Linda met haar hoofd op een steen. Lieve Linda is op slag dood. Terwijl Rosie hulp gaat halen, kijkt Noor naar het lichaam van Linda, haar open ogen. Ze ziet Linda langzaamaan verdwijnen voor haar ogen. Tot ze enkel nog een dood meisje in een bos omringd door bladeren en gras is. Bovenstaand nummer sluit mooi aan bij dit beeld.
Come closer and see
See into the trees
Find the girl
If you can
Come closer and see
See into the dark
Just follow your eyes
6 Nina Simone - Feeling good
Birds flying high
You know how I feel
Sun in the sky
You know how I feel
Breeze driftin' on by
You know how I feel
It's a new dawn
It's a new day
It's a new life
For me
And I'm feeling good
I'm feeling good
Fish in the sea
You know how I feel
River running free
You know how I feel
Blossom on a tree
You know how I feel
It's a new dawn
It's a new day
It's a new life
For me
And I'm feeling good
Dragonfly out in the sun, you know what I mean,
don't you know
Butterflies all havin' fun, you know what I mean
Sleep in peace when day is done, that's what I mean
And this old world is a new world
And a bold world
For me
For me
Stars when you shine
You know how I feel
Scent of the pine...
You know how I feel
Oh, freedom is mine
And I know how I feel
It's a new dawn
It's a new day
It's a new life
It's a new dawn
It's a new day
It's a new life
It's a new dawn
It's a new day
It's a new life
It's a new life
For me
And I'm feeling good
I'm feeling good
I'm feeling so good
I feel so good
Het nummer van Nina Simone 'Feeling good' omschrijft mooi hoe Noor zich voelt als ze loopt. Door het bos, voorbij het stadion, door het dorp met de mensen die haar fluisterend nagapen 'is dat niet?'- 'Ja dat is ze.' Noor voelt zich vrij. Enkel zij, haar benen en haar ademhaling. De wind door haar haren, de grond die wegtikt onder haar voeten bij elke looppas, en weer terug tikt als ze 'landt'. Feeling good omschrijft de kleine momentjes van geluk als Noord loopt en aan helemaal niks denkt. Dit is vooral tijdens haar flashbacks, want tijdens de marathon heeft Noor geen leeg hoofd. Nee, verre van, ze moet opletten en hard haar best doen: dat de gedachten niet met haar adem gaan lopen. Maar in de flashbacks loopt Noor zoals alleen Noor dat kan, en voelt ze zich gelukkig.
Birds flying high
You know how I feel
Sun in the sky
You know how I feel
Breeze driftin' on by
You know how I feel
7 Bastille - Bad blood
Oh oh oh oh oh woah oh oh
Oh oh oh oh oh woah oh oh
Oh oh oh oh oh woah oh oh
Oh oh oh oh oh woah oh oh
We were young and drinking in the park
There was nowhere else to go
And you said you always had my back
Oh but how were we to know
That these are the days that bind you together,
forever
And these little things define you forever, forever
All this bad blood here, won't you let it dry?
Oh oh oh oh oh
It's been cold for years, won't you let it lie?
Oh oh oh oh oh
Oh oh oh oh oh woah oh oh
Oh oh oh oh oh woah oh oh
If we're only ever looking back
We will drive ourselves insane
As the friendship goes resentment grows
We will walk our different ways
But
those are the days that bind us together, forever
And those little things define us forever, forever
Oh
oh oh
All
this bad blood here, won't you let it dry?
Oh oh oh oh oh
It's been cold for years, won't you let it lie?
Oh oh oh oh oh
I don't wanna hear about the bad blood anymore
I don't wanna hear you talk about it anymore
I don't wanna hear about the bad blood anymore
I don't wanna hear you talk about it anymore
All this bad blood here, won't you let it dry?
Oh oh oh oh oh
It's been cold for years, won't you let it lie?
Oh oh oh oh oh
Oh oh oh oh oh woah oh oh
Oh oh oh oh oh woah oh oh
Oh oh oh oh oh woah oh oh
Oh oh oh oh oh woah oh oh
Na het accident is de vriendschap tussen Rosie en Noor bekoeld. Er hangt een gespannen sfeer die niemand onder woorden durft brengen. Geen van beide weet hoe ze met de ander om moet gaan na dat voorval. Het nummer van Bastille sluit mooi aan bij dit thema. Kan het verleden niet begraven worden? Kan die spanning tussen Noor en Rosie niet gewoon in het verleden blijven? Onderstaande tekst laat mooi zien, dat het 'kwaad bloed' niet opgerakeld moet worden, beide moeten vooruit, ofwel met of zonder elkaar.
If we're only
ever looking back
We will drive ourselves insane
As the friendship goes resentment grows
We will walk our different ways
But those are
the days that bind us together, forever
And those little things define us forever, forever
Oh oh oh
All this bad
blood here, won't you let it dry?
Oh oh oh oh oh
It's been cold for years, won't you let it lie?
Oh oh oh oh oh
8 Plain white T's - Hey there Delilah
Hey there, Delilah
What's it like in New York city?
I'm a thousand miles away
But, girl, tonight you look so pretty
Yes, you do
Time square can't shine as bright as you
I swear, it's true
Hey there, Delilah
Don't you worry about the distance
I'm right there if you get lonely
Give this song another listen
Close your eyes
Listen to my voice, it's my disguise
I'm by your side
Oh, it's what you do to me x3
What you do to me
Hey there, Delilah
I know times are gettin' hard
But just believe me, girl
Someday I'll pay the bills with this guitar
We'll have it good
We'll have the life we knew we would
My word is good
Hey there, Delilah
I've got so much left to say
If every simple song I wrote to you
Would take your breath away
I'd write it all
Even more in love with me you'd fall
We'd have it all
Oh, it's what you do to me x3
A thousand miles seems pretty far
But they've got planes and trains and cars
I'd walk to you if I had no other way
Our friends would all make fun of us
And we'll just laugh along because we know
That none of them have felt this way
Delilah, I can promise you
That by the time we get through
The world will never ever be the same
And you're to blame
Hey there, Delilah
You be good, and don't you miss me
Two more years and you'll be done with school
And I'll be makin' history like I do
You'll know it's all because of you
We can do whatever we want to
Hey there, Delilah, here's to you
This ones for you
Oh, it's what you do to me x3
What you do to me
Oh, whoa, whoa
Oh whoa, oh
Oh, oh
Toen Rosie en Noor nog een sterke vriendschapsrelatie hadden, was Noor haar liefdesleven mooi. Ze had een boon voor Mattia, de broer van Rosie. Maar na het ongeluk was niks nog hetzelfde. De bekoelde relatie met Rosie, koelde ook de liefde tussen Noor en Mattia. Doorheen het verhaal merk je als lezer wel dat Noor mooi herinneringen heeft aan Mattia. Bovenstaande liedjestekst geeft de figuurlijke afstand tussen hen beide weer. Desondanks dat ze buren zijn van elkaar, zijn ze nog nooit zo ver van elkaar geweest. Wanneer Mattia haar aanmoedigt om toch voor de marathon te trainen, komen die oude gevoelens weer naar boven. De afstand wordt kleiner. Maar komen ze uiteindelijk terug bij elkaar?
Hey there, Delilah
Don't you worry about the distance
I'm right there if you get lonely
Give this song another listen
Close your eyes
Listen to my voice, it's my disguise
I'm by your side
Evaluatie van de opdracht:
Na het lezen van de opdrachtenlijst wist ik direct
welk opdracht ik wou maken. De rode draad van het boek is lopen. Ik had het
boek uitgelezen en had me een beeld gevormd van Noor. Ik beeldde me een
jongedame in, met koptelefoon op, die zich laat meevoeren door de wind en de
snelheid van haar lopen. Ik weet dat het jaar waarin het boek zich afspeelt,
geen draadloos concept had. Maar je kan ze tegenwoordig niet meer uit het
straatbeeld wegdenken, de jogger met oortjes in en zijn/haar blik op oneindig.
Ik heb gekozen voor liedjes van alle tijden, gewoon omdat het verhaal van alle
tijden kan zijn. Ik heb deze opdracht gekozen omdat deze ook dichtst bij me
ligt als persoon. Ik ben een singer-songwriter en heb al meerdere malen in de
studio gestaan om albums en een single op te nemen. De waarde die muziek heeft
en kan hebben is onbeschrijflijk. Het kan je hele denken en voelen, maken of
kraken. De emoties die Noor doorheen haar verhaal voelt, staan niet ver weg van
die van een echte puber. Dat is het mooie aan 'Lopen voor je leven'. Als je
daarbij nog zin krijgt om als lezer zelf te gaan lopen, lijkt me dat mooi
meegenomen.
Ook vanuit een didactisch perspectief is dit een mooi creatieve opdracht. De leerlingen worden als het ware 'gedwongen' op zoek te gaan naar muziek buiten hun eigen veilige genre. De leerling moet zich inleven in de personages om de emoties te verwerken in zijn of haar zoektocht naar de juiste nummers. Het implementeren van muziek bij een taalles is altijd een goed idee, vind ik persoonlijk. Het toont ook de leerlingen dat taal in een 'nonchalantere' manier kan gebruikt worden. Bij muziek speelt grammatica niet zo nauw mee, vooral bij Engels, Frans en Duits toont dit een minder schools gebruik. De leerkracht leert zijn leerlingen beter kennen. De verwoording van waarom welke nummers gekozen zijn geeft de docent een kijkje in het denk- en verwerkingsproces, alsook in het emotieve proces van de leerling.